Anmälan till provet

Så fungerar anmälningsprocessen

Så fungerar anmälan

Anmälan öppnar cirka 1 månad innan provet. Här är stegen i processen:

1

Du fyller i ett kort anmälningsforumlär

Kontaktuppgifter och grundläggande information

2

Du får ett mail med länk till den fullständiga anmälan

Kan ta ett par timmar – kolla skräpposten!

3

Du fyller i kompletta anmälan

Personnummer, medsittning, bifogar dokument (6 st PDF)

4

Granskad och godkänd

Några dagar senare får du bekräftelse via mail

5

Bekräftelse på plats och provort

Efter anmälningsperioden får du slutligt mail med plats och provort

6

Registrera DigiExam-konto (3 dagar innan provet)

Du får en länk för att registrera dig på den digitala provplatformen DigiExam

  • Använd en privat e-postadress för registreringen (du får åtkomst om du glömmer ditt lösenord)
  • Välj ett lösenord som du kan minnas eller skriv ner det på en lapp
  • Du behöver lösenordet på provdagen för att logga in – du har kanske redan lämnat ifrån dig din telefon då
Ha denna information tillgänglig vid anmälan

1 Läkarexamen

  • Ort där du tog examen
  • Universitet
  • Land
  • Examensdatum

2 AT-tjänstgöring

  • Startdatum för AT
  • Beräknat slutdatum
  • Nuvarande placering (klinik/vårdcentral)
  • Telefonnummer till nuvarande placering

3 För varje medsittning

Du behöver uppgifter för alla fyra medsittningar: internmedicin, kirurgi, psykiatri och allmänmedicin.

  • Datum för medsittningen
  • Examinationsort
  • Klinik
  • Handledarens namn
  • Examinatorns namn
  • Examinatorns telefonnummer
  • År då examinatorn fick sin specialistkompetens

Du kan samla all denna information i ett digitalt eller utskrivet formulär innan du börjar anmäla dig:

Gå till anmälningsformulär
Dokument att bifoga (6 st PDF)

Första gången du anmäler dig? Använd din privata mailadress för att säkerställa långvarig åtkomst till resultatet i examinationsplattformen DigiExam.

Förbered i god tid dina sex dokument som ska bifogas i PDF-format via webben vid själva anmälan.

1 Examensintyg eller beslut från Socialstyrelsen

  • Har du svenskt/nordiskt examensintyg? Bifoga det.
  • Har du utomnordisk läkarexamen? Bifoga "Beslut från Socialstyrelsen".

2-5 Bedömningsmallar från medsittningar (4 st)

Du ska ha ett inskannat intyg för varje medsittning – totalt fyra stycken.

  • Bedömningsmallarna, samtliga fyra sidor, från fyra godkända medsittningar
  • Godkända utgåvor: 2014, 2015, 2020, 2021

Kontrollera att intyget är komplett:

  • Ditt namn är ifyllt i sidhuvudet på varje sida
  • Vilken placering intyget gäller står i sidhuvudet
  • Specialisten har fyllt i alla bedömningar som krävs
  • Obs: Status behöver inte fyllas i för medsittningen på psykiatrin

Viktigt om medsittning

Specialisten får inte vara din handledare. Du måste ha gjort medsittningen med en specialist som inte är samma person som din handledare. Detta brukar vara naturligt på sjukhusplaceringarna, men på vårdcentralen kan du behöva be om detta särskilt.

6 Intyg på heder och samvete

Fyll i och bifoga detta officiella intyg. Egenhändigt skapade intyg leder till avslagen anmälan.

Tips
  • Samla ihop alla uppgifter i förväg så att du är redo när anmälan öppnar
  • Kontrollera att du har rätt telefonnummer till alla examinatorer
  • Dubbelkolla alla datum innan du skickar in anmälan

All officiell information om AT-provet finns på Karolinska Institutets hemsida.

Besök KI:s provsida